Keravan perusopetuksen koulujen järjestyssäännöt
1. Järjestyssääntöjen tarkoitus
Koulussani noudatetaan koulun järjestyssääntöjä ja voimassa olevaa lainsäädäntöä. Järjestyssäännöillä edistetään koulun
sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
2. Järjestyssääntöjen soveltaminen
Kouluni järjestyssääntöjä noudatetaan kouluaikana koulualueella, opettajan määrittämissä oppimisympäristöissä sekä
koulun järjestämissä tilaisuuksissa.
3. Oikeus maksuttomaan opetukseen
Saan maksutonta opetusta kaikkina koulun työpäivinä.
4. Oikeus yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun
Minua ja muita oppilaita kohdellaan koulussa yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti. Koulussani on suunnitelma, jonka avulla
suojataan kaikkia oppilaita väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä. Koulussani käytetään KiVa koulu -ohjelmaa.
5. Velvollisuus osallistua opetukseen
Osallistun opetukseen koulun työpäivinä, ellei minulle ole myönnetty lupaa poissaoloon. Osallistun opetukseen, kunnes
olen suorittanut oppivelvollisuuteni.
6. Hyvä käytös ja muiden huomioiminen
Käyttäydyn kohteliaasti ja otan muut huomioon. Olen kaikkien kaveri ja puutun kiusaamiseen. Saavun ajoissa oppitunneille.
Suoritan tehtäväni tunnollisesti ja käyttäydyn asiallisesti. Noudatan ohjeita ja annan työskentelyrauhan. Noudatan hyviä
ruokailutapoja. Pukeudun asiallisesti ja tarkoituksenmukai-sesti kullekin oppitunnille. En pukeudu muita loukkaavalla tavalla
tai hyvän tavan vastaisesti.
* En kiroile enkä puhu toisista pahaa.
* Nollatoleranssi kaikkeen väkivaltaan, myös ns. leikkitappeluihin!
7. Lähteiden käyttö ja tietoturva
Käytän töissäni vain luvallista tekstiä ja kuvia tai ilmaisen käyttämieni tekstien ja kuvien
lähteen. Julkaisen toisesta henkilöstä otetun valokuvan tai videon internetissä, sosiaalisessa
mediassa tai muussa julkisessa paikassa vain hänen luvallaan. Noudatan koulussa
annettuja tietoturvaohjeita.
8. Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö
Käytän koulun tietokoneita ja muita laitteita sekä koulun tietoverkkoa huolellisesti minulle opetettujen ohjeiden mukaan.
Käytän omia laitteitani opiskeluun oppituntien tai muun opetussuunnitelman mukaisen opetuksen aikana vain opettajan
luvalla. En käytä mobiililaitteita opetusta häiritsevästi.
9. Oleskelu ja liikkuminen
Vietän välituntini koulun alueella. Koulupäivän aikana poistun koulun alueelta vain, jos saan koulun aikuiselta luvat
poistumiseen. Kuljen koulumatkani rauhallisesti käyttäen turvallista reittiä.
10. Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
Huolehdin koulun omaisuudesta, oppimateriaaleista ja omista tavaroistani. Kunnioitan toisten omaisuutta. Laitan roskat
roskikseen, siivoan omat jälkeni. Minulla on vahingonkorvausvelvollisuus sekä velvollisuus puhdistaa tai järjestää likaamani
tai epäjärjestykseen saattamani koulun omaisuus.
11. Turvallisuus
Noudatan minulle annettuja turvallisuusohjeita kaikkialla koulun alueella. Säilytän polkupyörän, mopon ym. välineet niille
osoitetulla säilyttämispaikalla. Heitän lumipalloja koulun alueella vain opettajan luvalla. Ilmoitan huomaamastani
turvallisuuteen liittyvästä viasta tai puutteesta koulun henkilökuntaan kuuluvalle.
* Käytän kypärää pyöräillessäni kouluun.
12. Päihteet ja vaaralliset esineet
En tuo kouluun enkä pidä koulupäivän aikana hallussani ilman hyväksyttävää syytä perusopetuslain 29 §:n mukaisia
esineitä tai aineita, joiden hallussapito on laissa kielletty tai jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta tai
vahingoittaa omaisuutta. Kouluun on kiellettyä tuoda muun muassa alkoholia, tupakkaa ja tupakkatuotteita,
huumausaineita, veitsiä, ampuma-aseita, voimakkaita laserosoittimia sekä muita vastaavia esineitä ja aineita.
13. Kurinpito
Järjestyssääntöjen noudattamatta jättäminen voi johtaa seuraamuksiin. Kurinpidossa ja työrauhan turvaamisessa voidaan
käyttää vain perusopetuslain 7 §:ssä mainittuja keinoja, joita ovat:
- kasvatuskeskustelu
- jälki-istunto
- kasvatuksellisista syistä määrättävä työtehtävä
- kirjallinen varoitus
- määräaikainen erottaminen
- oikeus ottaa haltuun esineitä tai aineita
- oikeus tarkastaa oppilaan tavarat
Keinojen käytön tulee perustua asiallisiin, yleisesti hyväksyttäviin ja objektiivisiin syihin. Samanlaisista teoista tulee tekijästä
riippumatta määrätä samanlainen seuraamus, tekojen toistuminen voidaan kuitenkin huomioida raskauttavana tekijänä.
Kurinpitoseuraamusten tulee olla suhteessa tekoon. Oppilaan ikä ja kehitysvaihe otetaan huomioon. Kurinpidollisia keinoja
ei saa käyttää oppilaita häpäisevällä tai loukkaavalla tavalla. Tarkat kuvaukset keinoista löytyvät koulun
lukuvuosisuunnitelman liitteestä Suunnitelma kasvatuksellisista ja kurinpidollisista toimenpiteistä.
Koulun rehtorilla ja opettajilla on velvollisuus ilmoittaa tietoonsa tulleesta koulussa tai koulumatkalla tapahtuneesta
häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle tai muulle
lailliselle edustajalle.
14. Järjestyssääntöjen seuranta ja tarkistaminen
Järjestyssäännöt sekä kasvatuskeskustelujen ja kurinpitomenettelyjen toteuttamista koskeva suunnitelma käydään
oppilaiden kanssa läpi kunkin lukuvuoden alussa. Koulu voi luoda oman koulun toimintatapoja ja -kulttuuria tukevan
toimintaohjeistuksen yhteisten järjestyssääntöjen lisäksi. Koulun oma toimintaohjeistus laaditaan osallistamalla koulun
henkilöstö ja oppilaat.
Koulu tiedottaa yhteisistä järjestyssäännöistä oppilaille ja huoltajille vuosittain lukuvuoden alkaessa ja lisäksi aina
tarvittaessa lukuvuoden aikana.