Konstverk i skolan


AINO, 2017 

Hideki Iinuma

I Kalevala är Aino syster med Joukahainen, som tillhör bokens hjältar. Aino nämns dock inte i de ursprungliga folkliga dikterna som ligger till grund för Kalevala. Elias Lönnrot som har sammanställt Kalevala skapade gestalten från flera olika delar av dikterna och kom att skapa ett nytt finsk kvinnonamn, Aino som är härlett från Ainokainen.

Genom att lova sin syster till Väinämöinens hustru, räddas Joukahainen, den "magra lappländska pojken", från kärret. Han har hamnat där efter att ha förlorat en tävling i trolleri med Väinämöinen. Aino blir förskräckt när hon hör, att hon har blivit bortlovad till den gamla siarens fru.

Modern förstår sig inte på Ainos känslor, utan förundras av flickans gråtande. Det ska ju komma en stor siare i släkten. När Aino gråter på stranden så ser hon Vellamos jungfrur som badar i vattnet och bestämmer sig för att ansluta sig till dem. Hon tar av sina festkläder, vadar ut i vattnet och förvandlas til en Vellamos jungfru, en slags sjöjungfru.

Väinämöinen sörjer förlusten av Aino och styrd av ett förebud i en dröm far han för att fiska upp henne. Siaren känner dock inte igen Aino som han har fiskat upp då hon nu tagit skepnaden av en lax och förlorar henne på nytt. Denna gång slutgiltigt.

Någon havslax var jag inte,
Ingen abborre ur djupet;
Jag var kvinna, jag var jungfru,
Joukahainens unga syster,
Som du hade utsett åt dig,
Målet för din långa längtan.

Den japanske konstnären Hideki Iinuma skildrar i sin skulptur precis den stunden, då Aino stiger upp ur vattnet upplyft av en kungslax med sin hand segervisst uppräckt. Hon har på sig en grön polotröja, som har en vit hare på framsidan. Björnen, vargen och räven som var en skojare ville inte framföra sorgemeddelandet till Ainos mor, så uppdraget föll på haren. Efter att ha hört sorgebudskapet grät modern bittert och varnade andra mödrar för att gifta bort sina döttrar mot deras vilja. Kärlek kan man ju inte tvinga.

Akta er, ni arma mödrar,
lura inte era flickor, locka aldrig era döttrar
aldrig någonsin i världen till att giftas mot sin vilja, som jag gjorde arma kvinna,
när jag fostrade min dotter, födde upp min lilla tätting!

HIDEKI IINUMA (f. 1975) föddes i Nagano, studerade skulptur bland annat i Paris och bor nu i Tokyo. Som material till sina verk använder han målat massivt trä, i detta fall sågtandad ek. 


ILMARINENS FRU, 2017 

Hideki Iinuma

Louhis döttrar som var bosatta i Norden var sagolikt vackra varelser, älvor, som satt på regnbågen och vävde sina guld- och silvertrådar. Den äldsta av dem är den mest självständiga av Kalevalas jungfrur: hon bestämmer själv, vem hon ska gifta sig med, och är en jämställd partner med Ilmarinen. Ilmarinen är en av Kalevalas stora hjältar, en smed, som smidde himlakropparna samt den förunderliga Sampo som mal salt, mjöl och rikedomar.

Bröllopet firas i Norden och dottern tar farväl av sina föräldrar, sina systrar och sitt barndomshem.

Jag tar avsked av er alla: skog och mark där bären växer,
Stigarna med blomsterkanter, hedarna där ljungen frodas,
Sjöarna med hundra holmar, sina sund där siken simmar,
Vackra granskogsklädda backar, dälderna med vita björkar. 

Den japanske konstnären Hideki Iinuma skildrar i sin skulptur Ilmarinens fru som en jungfru klädd i en blå dräkt. Under hennes fötter finns kännetecknen för luft och vatten, en örn och en stor gädda. De syftar på Ilmarinens sista utmaning på sin friarresa. Louhi kräver, att Ilmarinen skulle fånga Tuonelas gädda utan nät, not eller annan fälla. Nordens dotter gav honom råd om att smida en örn av eld. Med hjälp av den lyckades smeden i sitt uppdrag och fick den vackra bruden med sig. I Iinumans skulptur står han på örnens axlar och verkar ytterst kunnig, med armarna i kors över bröstkorgen.

I Kalevala förändras beskrivningen av Nordens jungfru, när hon bosätter sig i Ilmarinens hus.  Den kloka skönheten blir "smedens kärring med sneda tänder". Saken har exempelvis förklarats med, att Elias Lönnrot som har sammanställt Kalevala har kombinerat olika dikter med varandra. Med andra ord skulle det vara fråga om en person som har plockats från en annan historia. "Smedens kärring" upplever ett hårt öde, när hon bakar in en sten i brödet avsett som färdkost till den föräldralösa Kullervo som har sänts iväg för att valla boskap. När Kullervo skär brödet, har han sönder morakniven, som är det enda minnet av hans fader. Det är för mycket för sonen som har haft det svårt och han sänder iväg arga rovdjur för att dräpa Ilmarinens fru.

HIDEKI IINUMA (f. 1975) föddes i Nagano, studerade skulptur bland annat i Paris och bor nu i Tokyo. Som material till sina verk använder han målat massivt trä, i detta fall cypress. 


KULLERVOS SYSTER, 2017 

Hideki Iinuma

I Kalevala berättas att Kullervos syster hade gått vilse i skogen. Där gick hon utan skydd eller bestämt mål. Då träffar hon på Kullervo som skrytsamt visar sina rikedomar, och försöker stöta på en vacker flicka. Kullervo tror sig bara att ha erövrat en vacker kvinna, men till bådas skräck står det klart, att de tillhör samma släkt, och är syskon. Därför störtar båda till slut in i döden.

Kullervo berättar för sin mor:

Ut i forsens vilda virvlar,
I det fruktansvärda svallet.
Där fann hon sin död, den unga,
Där förlorade hon livet.

Den japanske konstnären Hideki Iinuma gör träskulpturer som föreställer kvinnor, vars modeller han vanligtvis hittar på gator, i reklam eller bilder inom social media. Skulpturer som föreställer Kalevalas kvinnor uppstod av inspiration från Kalevalasällskapets Taiteilijoiden Kalevala (Konstnärernas Kalevala) – serie av utställningar. Kullervos syster skildras som en ballerina i röda byxor, som påminner mera om en orientalisk dansös än en lintott, som har gått vilse i skogen. Jungfrun som är täljd av cypress ser inte ut som hon strax skall slukas av forsens svall. I sin hand bär hon en morakniv, kanske samma släktklenod, som Kullervo hade fått av sin fader.

HIDEKI IINUMA (f. 1975) föddes i Nagano, studerade skulptur bland annat i Paris och bor nu i Tokyo. 


KYLLIKKI, 2017 


Hideki Iinuma

Kyllikki kallades för Saaris vackra blomma. Hon var dotter i en förmögen familj, som tyckte om att dansa och ha roligt med sina vänner. Den stilige Lemminkäinen gör Saaris flickor till sig av förtjusning, men Kyllikki bryr sig inte om den fattige krigshjälten. Lemminkäinen tvingar henne att följa med honom och skryter med att skaffa rikedomar och ära med hjälp av sitt svärd.

Kyllikki är harmsen till en början för att hon måste bli hustru till en obetydlig man, en kvinnotjusare och krigare. Till slut går hon ändå med på Lemminkäinens frieri. Hon ställer som villkor, att mannen inte längre skall fara iväg och kriga. Vem i all sin dag skulle önska att en människa man älskar skulle hamna i en sådan fara. Själv är hon beredd att avstå från allt dansande.

Kyllikki blir ändå trött på att vänta på sin man som dröjer kvar på fisketuren och hon sviker sitt löfte:

En dag hade såsom ofta, flickorna om kvällen kommit,
för att leka och ha roligt, med den vackre mon som vätter,
Kyllikki var stjärnan bland dem, hon den vittberömda rosen.

Lemminkäinen blir rasande på grund av det och ger sig av på en farlig resa till Pohjola, för att fria till Pohjas fru. Louhi ger honom tre uppgifter, den ena blir mera krävande än den andra. Och sedan kommer den dagen, då Kyllikki upptäcker, att det blöder från Lemminkäinens man. Någonting fasansfullt har hänt. Lemminkäinens mor reser i sin sons fotspår och finkammar Tuonela å efter vad som finns kvar av honom. Hur gick det för Kyllikki förtäljer inte berättelsen.

Den japanske konstnären Hideki Iinuma skildrar i sin skulptur Kyllikki dansande vid Tuonela ån. På den andra sidan syns Tuonelas svan. För att få Pohjolas dotter skulle Lemminkäinen ha varit tvungen att dräpa den. Fågeln är ren, vit, förtjusande och oskyldig såsom den unga kvinnan som dansar i balettdräkten. På andra sidan finns en båge, en cittra och Hiisis älg som Lemminkäinen har fällt. Där slingrar också en "vattenhuggorm". Herden Märkähattu sköt den i Lemminkäinens bröst innan denne hann röra svanen.

HIDEKI IINUMA (f. 1975) föddes i Nagano, studerade skulptur bland annat i Paris och bor nu i Tokyo. Som material till sina verk använder han målat massivt trä, i detta fall cypress.


POHJOLAS DOTTER, 2016 

Hideki Iinuma

I Kalevala skildras ett flertal misslyckade friarresor. Väinämöinen och Ilmarinen måste båda i sin tur genomföra olika hjältedåd när de uppvaktar Pohjolas döttrar. Att de lyckas med dem garanterar dock inte nödvändigtvis att frierierna lyckas. Louhi, Pohjolas husfru kom på särskilt krångliga uppgifter för att ställa till det för männen. Hon hade två döttrar som var allmänt kända för sin intelligens och för sin skönhet De sitter på "luftens apparat", och väver guld- och silvertrådar. Luftens apparat kan man tänka sig vara till exempel en regnbåge.

Vacker var hon Pohjas jungfru.
Där hon satt på himlavalvet,
Där hon satt och vävde guldtyg
Tyg av guld med silverfransar.

Döttrarna hade också sin egen vilja. Så ger en av dem en ledtråd till Ilmarinen om, hur han ska klara  av att plöja en åker full av huggormar, lugna Tuones björn, fängsla Manalas vargar och fånga Tuones gädda. Hon skulle vilja bli Ilmarinens fru, eftersom han var en uppriktig, ordentlig och flitig smed. Ett av syskonen stannar kvar på regnbågen för att väva gyllene kunskapstrådar och livstrådar.

Den japanske skulptören Hideki Iinuma framställer Pohjolas dotter som stabil och värdefull, men hennes min är sorgsen eller lite sur. Som material har använts lind som är lätt, mjukt och inte spricker, vars yta har lämnats nästan obehandlad. Kommer du på, vilka saker i jungfruns famn som har koppling till Kalevala?

HIDEKI IINUMA (f. 1975) föddes i Nagano, studerade skulptur bland annat i Paris och bor nu i Tokyo. Som material till sina verk använder han målat massivt trä, i detta fall lind. 

Päivitetty 23.08.2021 klo 14:21